
Un any més, el Sem Barreiras ha tornat a ser una experiència transformadora que traspassa continents. En aquesta sisena edició, l’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Maria Aurèlia Capmany de Sant Ildefons (Cornellà) ha tornat a ser el gran protagonista d’un procés d’aprenentatge intercultural i feminista juntament amb estudiants de l’Escola Secundária 29 de Setembro, a Inhambane (Moçambic).
Durant cinc sessions, dinamitzades per Maritza Sore i Mary M. Villena d’Almena Cooperativa Feminista, s’han abordat conceptes com ‘patriarcat’, ‘racisme’, ‘interseccionalitat’ i ‘activisme’ des d’un enfocament participatiu i crític. Cada trobada s’ha convertit en un espai de reflexió on l’alumnat no només ha pogut incorporar eines conceptuals, sinó també compartir els seus propis punts de vista.
Una part fonamental del Sem Barreiras de cada any és la participació de la Gloria, la Manuela i la Laurenciana, del grup de Dones Moçambiqueses a Barcelona, que han aportat la seva mirada i vivències per enriquir el nostre coneixement sobre el context del seu país i els reptes compartits.
Com ja és habitual, el moment més emocionant ha arribat amb la tradicional connexió en directe amb l’alumnat d’Inhambane. A través d’aquest streaming, les i els joves poden dialogar sobre les seves realitats, trencar estereotips i descobrir que, malgrat la distància, comparteixen inquietuds, desafiaments i desitjos de canvi.
El Sem Barreiras 2025 ha tornat a demostrar que l’educació feminista pot ser un pont poderós per unir territoris, qüestionar desigualtats i construir complicitats globals des de les aules.
A Barcelona, les sessions han estat dinamitzades per Almena Cooperativa Feminista, entitat del projecte que dóna suport a Arquitectura Sense Fronteres (ASF) en la seva execució, i per voluntàries de la comunitat de dones moçambiqueses residents a Barcelona. A Inhambane, els tallers han anat a càrrec de l’equip d’ASF.



