Transformació personal i social i incidència política: últim eix del relat

Transformació personal i social i incidència política: últim eix del relat
17 juliol 2019 Almena Cooperativa Feminista

L’octubre de 2018 vam començar a executar el projecte “De l’experiència al relat comú: guia per incorporar la perspectiva feminista a organitzacions de l’Economia Social i Solidària”. En el marc d’aquest projecte, hem dut a terme un treball intern en què l’equip d’Almena hem explorat què vol dir per nosaltres ser una cooperativa feminista. Ara volem compartir reflexions amb altres organitzacions de l’Economia Social i Solidària (ESS), i és per això que durant els mesos de juny i juliol obrim debat a través del nostre web i les xarxes socials.

La nostra reflexió s’ha estructurat en quatre eixos, i serà a través d’aquests eixos que plantejarem el diàleg. Avui ens centrem en el quart i últim eix: Transformació personal i social i incidència política. En el text que trobeu a continuació, s’exposen les principals idees que hem treballat en aquest eix. Podeu també llegir el text complet del nostre relat aquí.  

Interseccionalitat: assignatura pendent

La nostra cooperativa es defineix com a feminista perquè la seva finalitat última és la transformació social, una major justícia en clau feminista. Aquesta és una coordenada que ha sorgit amb força en la nostra recerca interna, i és la raó de ser profunda de la cooperativa. Ens unim en un projecte col·lectiu per fer una major incidència social i política i per poder, d’alguna manera, canalitzar també part del nostre activisme.

Però fins a quin punt som realment transformadores? Sabem que estem avançant en la incorporació de la perspectiva feminista. En alguns aspectes més que en d’altres, però estem avançant. En canvi, tenim un tema pendent amb la interseccionalitat.

Som conscients que incorporar una perspectiva interseccional implica treballar amb diferents eixos d’opressió i de privilegi, per desenvolupar una mirada antiracista, anticlassista, no LGTBIfòbica o capacitista. A més, sabem que part de la transformació passa per la implicació amb l’entorn, per exemple sent sostenibles en la forma en què consumim com a cooperativa. Tenir cura del planeta és una part essencial de la transformació.

 

Antiracistes?

No ens sentim gens transformadores en relació amb l’antiracisme. Les quatre sòcies i les col·laboradores som totes blanques i europees, i estem segures que –per molt que no volem– tenim la mirada etnocèntrica, que limita el què i el com d’allò que fem.

No tenim clares les solucions a aquesta qüestió tan important, però sí que sabem que ens falta consciència, formació i vincles. Sobretot sentim la urgència de fomentar aliances fortes amb organitzacions antiracistes i de dones racialitzades, per aprendre, compartir objectius i multiplicar esforços.

 

Incidència social i política col·lectiva

Per poder transformar realment, estem convençudes que hem de partir de nosaltres, de la nostra forma d’organitzar-nos, del nostre propi canvi. Però no podem perdre de vista la necessitat –paral·lela i interconnectada– de fer una profunda incidència social i política. La incidència ha de ser una estratègia pensada col·lectivament i en xarxa amb altres organitzacions, una estratègia en què els objectius siguin clars i compartits. Ha de cultivar-se i necessita temps per desenvolupar-se.

Pensem que com a cooperativa hem de posar molts més esforços en la incidència social i política, com a estratègia fonamental per a una transformació feminista de la societat.

Sense comentaris

Deixa una resposta